Only God Forgives: Kämpft Ryan Gosling bald gegen den Allmächtigen?

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Nicolas Winding Refn (links): "The second enemy of creativity, after having ‘good taste’, is being safe."

Seit seinem Hit Drive von 2011 ist der dänische Kultregisseur Nicolas Winding Refn erstmals auch in Mainstreamkreisen in aller Munde. Trotz treuer Anhängerschaft und zahlreicher Ehrungen auf diversen internationalen Festivals mit frühen Werken wie der Pusher-Trilogie oder späteren Arbeiten wie Bronson (2008) und Valhalla Rising (2009) sollte es bis Drive dauern, dass es einer seiner Filme zu einem offiziellen deutschen Kinostart schafft. Ohne Zweifel ist Winding Refns oft zwischen hypnotisch-ruhigen Einstellungen und brutalen Gewalteruptionen pendelnder Stil nicht jedermanns Sache – doch zumindest dieses Mal hat er nicht zuletzt aufgrund der frischen Besetzung und dem prägnanten Popsoundtrack einen Nerv auch beim Multiplexpublikum getroffen.

Bei den diesjährigen Filmfestspielen von Cannes (2011 gewann er dort bereits den Regiepreis für Drive) wird Winding Refn nun seine weitere Kollaboration mit seinem Star Ryan Gosling vorstellen, über welche wir euch bereits einiges berichtet haben. Der Trailer zum in Thailand angesiedelten Thriller wirkt trippig und auch der Titel Only God Forgives verspricht keine kleinen Brötchen. Doch was erwartet uns nun genau, wenn der Film ab 18. Juli auch über hiesige Leinwände flimmern wird? Die Seite indiewire.com veröffentlichte aktuell ein sehr interessantes Statement des Regisseurs zu seinem jüngsten Projekt und seinem Weg als Filmemacher, das wir euch natürlich nicht vorenthalten möchten:

 

The original concept for the film was to make a movie about a man who wants to fight God. That is, of course, a very vast obstacle but when I was writing the film, I was going through some very existential times in my life – we were expecting our second child and it was a difficult pregnancy – and the idea of having a character who wants to fight God without knowing why very much appealed to me.

With that as the concept, I elaborated by adding a character who believes he is God (Chang), obviously the antagonist, with the protagonist being a gangster who is looking for religion to believe in (Julian). This itself is, of course, very existential because faith is based on the need for a higher answer but most of the time, we don’t know what the question is. When the answer comes, then, we must backtrack our lives in order to find the question. In this way, the film is conceived as an answer, with the question revealed at the end.

With hindsight, I am able to see the similarities between Chang and One Eye in Valhalla Rising, and Driver in Drive – all are rooted in fairytale mythology and have difficulties living in the everyday world. I can see that technically, there is a resemblance in their stoic behavior, silence, and fetishistic portraits even though they live in different times and are portrayed by different actors. In Valhalla Rising, One Eye is enigmatic – we don’t know his past but he is defined by his name. In Drive, Driver is defined by his function. And in Only God Forgives, Chang is first of all defined by his enigmatic behaviour, to such an extent that he becomes a disembodied character, an ‘it’, defined not by his name but solely by his image.

In a way, Only God Forgives is like an accumulation of all the films I’ve made so far. I think I was heading toward a creative collision, full speed ahead, in order to change everything around me and to see what would come after. I have always said that I set out to make films about women but I end up making films about violent men. Now that everything is colliding, it may end up turning things upside-down for me. This collision is exciting because everything around me becomes so uncertain and we must not forget that the second enemy of creativity, after having ‘good taste’, is being safe.

 

Wer nun ebenfalls extrem neugierig auf Only God Forgives geworden ist, kann sich die Wartezeit mit einigen neuen, stylischen Bildeindrücken verkürzen:

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Trailer:

Offizieller Inhalt:

Oscar®-Nominee Ryan Gosling („The Ides of March“, „Blue Valentine“) verkörpert Julian, den Besitzer eines thailändischen Kickbox-Clubs, der als Umschlagplatz für seine Drogengeschäfte dient. Nachdem sein Bruder ermordet wird, sinnen Julian und seine Mutter (BAFTA-Preisträgerin Kristin Scott Thomas) auf Rache und eine knallharte Jagd durch Bangkoks kriminelle Unterwelt beginnt.


Quellen: indiewire.com, Tiberius Film